
امیر محمد دواچی عمومی، دانشجوی ارشد سازه های دریایی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
مصطفی زین الدینی ، دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
چکیده :
کشور ایران به دلیل داشتن خط ساحلی طولانی و داشتن منابع نفتی، احتیاج به احداث اسکله های زیادی دارد. سازه های شمع و عرشه سازه هایی شریانی و بسیار با ارزش برای جابه جایی مواد، کالا و مواد خام است. این سازه های ساحلی هم چنین نقش بسیار مهمی در سیستم حمل و نقل در بعد و پیش از خرابی های طبیعی مانند زلزله و سونامی بازی می کنند . چون ایران کشوری زلزله خیز است، بررسی رفتار سازه شمع و عرشه اهمیت زیادی دارد. این مقاله به مقایسه ضرایب کاهش مقاومت سازه شمع و عرشه چند دهانه تحت زلزله های حوزه نزدیک و دور اختصاص دارد . در این مقاله نخست روابط بسته تحلیلی برای پاسخ دینامیکی غیرخطی یک مدل چند دهانه سازه شمع و عرشه با درنظر گرفتن آثار و تغییر شکل های بزرگ استخراج شده است. سپس سازه تحت دو پالس (پالس عمود بر گسل و پالس در P-Δ غیرخطی هندسی، آثار امتداد گسل)، تعدادی زلزله حوزه نزدیک و زلزله حوزه دور تحلیل است. در این مقاله، آثار سخت شوندگی کرنشی، تغییر ارتفاع عرشه و فاصله از مرکز زلزله روی ضریب کاهش مقاومت بررسی شده است. ضرایب مقاومت به دست آمده با مقادیر کلاسیک آن ها نیز مقایسه شده است.
برای استفاده از مطالب سایت عضو شوید
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !